Kaupan rakenne

Kaupan osuus Saksan bruttokansantuotteesta on noin 10 prosenttia. Kaupan alalla työskentelee 4,6 miljoonaa henkilöä, yrityksiä on noin 600 000. Yritykset ovat pääosin pieniä: noin puolessa yrityksistä työskentelee vain kaksi ihmistä, omistaja itse ja hänen lähiomaisensa.

Kova kilpailu

Kauppaketjujen ja pien- sekä erikoisliikkeiden välinen kilpailu on kiristynyt kovasti viime vuosikymmeninä. Alalla on ylitarjontaa eikä kysyntä ole kasvanut käsi kädessä tarjonnan kanssa. Useat pienet erikoisliikkeet eivät ole pystyneet vastaamaan hintakilpailuun ja ovat joutuneet sulkemaan ovensa.

Kauppaketjut ovat tehostaneet toimintaansa mm. lakkauttamalla kannattamattomia liikkeitä ja laajentamalla toimintaansa ulkomaille. Myös ulkomaiset yritykset ovat laajentaneet Saksaan, kuten esim. yhdysvaltalainen Wal-Mart-konserni ja ranskalainen Intermarché-kauppaketju.

Suurimmat ja vahvimmat saksalaiset kauppaketjut ovat Metro, Rewe, Edeka/AVA, Aldi ja Tengelmann.

Uusia toimintapoja

Yleistä on myös toiminnan laajentaminen matkailun, postimyynnin, kotiinkuljetuksen ja verkkokaupan suuntaan. Suurimmat yritykset ovat mm. Edeka, OTTO-Versand, SPAR ja Markant Südwest. Myös keskisuuret yritykset ovat vastanneet kilpailuun ja erikoistuneet sekä parantaneet ja muokanneet palvelujaan asiakkaiden toiveiden mukaan. Näin ne ovat pystyneet pitämään puolensa suuryrityksiä vastaan. Postimyynnillä on suuri merkitys kuluttajille, koska on myös suuri koska liikkeiden aukioloajat ovat rajoitetut.